Welkom

Ik hoop dat je inspiratie vindt op mijn site!

Reacties of suggesties voor onderwerpen zijn welkom op mijn e-mailadres: bertflier72@gmail.com.

Veel plezier,

Bert Flier

donderdag 14 juni 2012

Cross-off Kijkduin: geselecteerd voor het EK offroad triathlon


Vanaf het dak van Friterie Bertrand aan de voet van de Wanne richt ik me met dit wedstrijdverslag tot de trouwe lezers van dit blog. Ik zit namelijk een weekje in België, samen met Tabitha, om plannen te maken voor de toekomst. In dit stadium op top secret-basis, maar ik kan alvast verklappen dat we groots denken.

Terug naar zaterdag 9 juni. Om vier uur in de namiddag verzamelt zich op het strand voor het NH Hotel – sponsor van de Nederlandse offroad triathlon selectie – diezelfde selectie voor de allereerste cross-off in de Nederlandse triathlongeschiedenis. De reden: 14 juli 2012 staat in Kijkduin het EK offroad op het programma. Voor degenen die filmpje willen kijken: hieronder alvast het Youtube-verslag van de cross-off.


Via allerlei selectiewedstrijden en kwalificatiemomenten zijn voor het EK offroad bijna alle plaatsen ingevuld. Bij de heren elite zijn vijf van de zes om precies te zijn. Ik zit daar niet bij en mag het, samen met Joost Christaans, Arie de Jong en Hendrik Venema, uitvechten wie de laatste plaats mag opeisen. Daarvoor is dus deze cross-off. Naast ons vieren start een groot gedeelte van de atleten die zich al van een startbewijs verzekerd weten. Waaronder Evert Scheltinga, de NK offroad-kampioen van 2012. Zijn weelderige haardos komt aan alle kanten door zijn helm heen, zodat ik mezelf hoor zeggen: ‘er zit helm tussen je haar’. In totaal (dames en heren junioren, onder 23 en elite) staan we met iets van 20 man aan de start.

Voor mij is dit de enige kans me te kwalificeren. Ik ben, op een goede manier, gespannen. Kijkduin ligt mij (ik won hier in 2007 en 2010) en ik zou het een eer vinden voor Nederland op het EK te mogen uitkomen. Wat mijn hart doet opspringen van vreugde is de wind en de zee. De wind blaast met een Beaufortje of 6 over het strand, zodat je tegenwind bijkans gezandstraald wordt. De zee is wild. Op de koppen van de golven staan schuimkoppen en tijdens het inzwemmen word ik een paar keer gespoeld. (Gespoeld worden is een zelfbedachte term die betekent dat  een golf boven je breekt en vol over je heen komt). Je komt vanzelf weer boven, maar ontspannen zwemmen is het niet in dit soort omstandigheden. Het kan wel intimiderend zijn. Ik vind het vooral gaaf.


Boeien ontbreken voor deze officieuze wedstrijd. In plaats daarvan zigzaggen twee boten van de reddingsbrigade 200 meter uit de kust. Het doel is tot op de hoogte van de boten te zwemmen, weer terug naar de kust, een stuk over het strand lopen en dat nog een keer te herhalen. Vervolgens twee rondes fietsen (iets van 20 kilometer) en twee rondes lopen (6 kilometer).

Na het startschot knallen we de 13 graden koude Noordzee in. De golven beuken je weer terug op de kust. Zoals Jarrich van Woersem het tijdens het inzwemmen uitdrukte: ‘ik heb 20 meter gezwommen en ben 10 meter vooruitgegaan’. Alleen Cornelis Scheltinga krijgt het vooral elkaar om de brekers te ontlopen. Hij is verreweg als eerste terug. Ik blijk een flinke detour gemaakt te hebben en kom op ruim 2 minuten, als negende, uit het water. De tweede ronde laten we maar zitten, het is al heel wat dat we allemaal weer levend uit de woeste baren terug zijn gekomen.

Na een bizar slechte wissel – ik krijg mijn wetsuit moeilijk uit – spring op de van vriend Sjoerd Bult geleende 29-er. Wat een genot is het om op deze fiets hier te mogen rondrijden. Een seconde of dertig voor me uit zie ik een groepje van vier rijden: Diederik Scheltinga, Jarrich, Milan Brons en Tjardo Visser. Meter voor meter kruip ik dichterbij en in de laatste klim in de Puinduinen kan ik aansluiten. Ik merk dat ik het gas vol heb opengetrokken wanneer we weer vanaf de duinen het strand oprossen. Ik maak een verkeerde keuze door een kerende auto (die nietsvermoedend is van de belangen die wij op de mountainbike aan het verdedigen zijn) in en mis daardoor de aansluiting met de groep op het strand. Drie man kan ik bijhalen, maar Diederik is gevlogen: die rijdt kneiterhard weg. Als tweede van ons groepje en als zevende overall begin ik aan de tweede ronde. Ook op die positie kom ik in het parc fermé voor de loopwissel.

Die gaat een stuk beter dan de eerste wissel. De loopronde van drie kilometer is weer wat zwaarder dan in voorgaande jaren: eerst twee kilometer op en af door de duinen over zand- en schelppaden en vervolgens over het strand terug. Met de wind recht in je giechel. Mijn benen blijken het fietsen goed te hebben verteerd en ik kan lekker rammen. Ik haal een mannetje in en zie even later Joost Christiaans voor me lopen: een van de gegadigden voor de laatste selectieplaats. Wanneer ik hem bijhaal, vertelt hij fout te zijn gereden en gelopen. Erg zuur voor hem. Inmiddels weet ik dat ik van de niet-geselecteerden de eerste ben. De tweede ronde zie ik (junior!) Milan Brons en Diederik Scheltinga voor me uit lopen. Ik kom dichterbij, maar kom net te kort om voor het laatste stuk strand tegen de wind in aan te sluiten. Zij wisselen mooi de kopbeurten af en komen zo als nummers drie en vier binnen. Ik finish als vijfde, op iets van twee minuten van winnaar Evert Scheltinga. Rorik Schouten draait ook erg goed en is tweede.

‘s Avonds krijg ik de officiële bevestiging van bondscoaches Johan Neevel en Rob Barel dat ik erbij zit. Erg mooi. Ik weet waar ik sta en wat ik de komende weken mag doen om op 14 juli voor Nederland op het EK uit te komen.