Welkom

Ik hoop dat je inspiratie vindt op mijn site!

Reacties of suggesties voor onderwerpen zijn welkom op mijn e-mailadres: bertflier72@gmail.com.

Veel plezier,

Bert Flier

maandag 21 mei 2012

Forever Young: 2e 1/8 triathlon Krimpen a/d IJssel 2012

Youth is like diamonds in the sun / And diamonds are forever. Was getekend: Alphaville, Forever Young, één van mijn favoriete songs. Briljante tekst die de wens van elk gelukkig mens uitspreekt. I want to be forever young. Ook ik. Blij vooruitzicht dat mij streelt: ik mag geloven dat er een tijd komt waarbij we een inderdaad een lichaam krijgen dat niet meer sterft. Hoe mooi is dat?

De realiteit van dit aardse leven is dat ik dit jaar 40 hoop te worden. In triathlonkringen schuif je dan door naar de categorie der Masters. De 1/8 triathlon van Krimpen aan den IJssel van 19 mei 2012 is mijn eerste officiële wedstrijd als veteraan. Door de 3in1Sports triathlonstages en clinics van de afgelopen maanden heb ik veel kunnen trainen, maar nog geen gelegenheid gehad een wedstrijd te doen. Zelfs geen loopwedstrijden. Met het NK Masters in Heerenveen in het vooruitzicht en later dit seizoen hopelijk het EK offroad in Kijkduin (waarvoor ik me nog dien te kwalificeren) is Krimpen een ideale seizoensaftrap. Een krap uur in het rood gaan is een mooie test voor de huidige vorm en de kleine dingen die in een wedstrijd zo belangrijk kunnen zijn, zoals de wissels en de tactiek.
Foto's: Bernard de Jong

Tegen mijn gewoonte in neem ik weinig tijd voor het inzwemmen. Door een niet zo strakke planning (het parc fermé wemelt van de triatleten die mee geweest zijn op stage; goed om even bij te praten) heb ik net voldoende tijd voor 50 meter inzwemmen in het 14 graden koude water. Daarna is het snel de kant op, opstellen achter de startlijn en wachten op het startschot.

Dat valt om exact 10 uur. Ik ben goed weg en nestel me in de voeten van Richard de Groot. Gelukkig heb ik deze keer, met dit koude water en de tumultueuze start, geen hyperventilatie-aanval. Dat kan ik niet gebruiken in de 500 meter korte zwembeurt. Het niet-inzwemmen bevalt me slecht. Ik kom pas aan het eind van het zwemmen in m'n ritme en zie een man of vijf een aardig stuk voor me uit het water komen. Marco van der Stel slaat al direct een gat; het verschil met de anderen is goed te overbruggen. Na een erg goede wissel, al zeg ik het zelf, spring op de Dean. De Fast Forwards maken een heerlijk geluid en ik kan meteen gas geven. Het groepje achter Van der Stel komt steeds dichterbij. Na het keerpunt stamp ik vol op de pedalen om weer op snelheid te komen. Zo hard dat ik m'n achterwiel scheef trap. Dat is een dure fout: ik moet afstappen, het wiel opnieuw richten en kan daarna pas weer in de achtervolging. De prijs: 40 seconden.

Richard de Groot en Marcel Bezemer komen me voorbij en vormen het nieuwe mikpunt. De benen blijven goed. Ik rijd het gaatje dicht en ga op zoek naar het groepje achter Marco van der Stel. Hij ligt inmiddels ruim aan de leiding en lijkt niet meer te achterhalen. Na 15km komt Wardie van Wouw langszij. Hij rijdt superstrak en dicht het gat naar de nummers 2 en 3. Als derde kom ik van de fiets, op krap twee minuten van Van der Stel en met een paar kuiten die tegen de kramp aanzitten van het harde fietsen. De eerste kilometer voelt daardoor niet echt prettig, maar ik blijk voldoende hard te lopen om Van Wouw en Léon Jacobse, die samen met mij wisselde, op achterstand te lopen. Na 2,5 km blijk ik zelfs 40 seconden te zijn ingelopen op Van der Stel. De tweede ronde knabbel ik nog eens 20 seconden van de achterstand af om op een dikke minuut van Van der Stel als tweede te finishen. Daar ben ik meer dan tevreden mee. Volgende week op naar Heerenveen voor het NK Masters op de OD.

Uitslag 1/8 triathlon Krimpen aan den IJssel - 19 mei 2012
1. Marco van der Stel 54:58
2. Bert Flier 56:09
3. Wardie van Wouw 56:59
4. Léon Jacobse 57:25
5. Richard de Groot 57:36