Welkom

Ik hoop dat je inspiratie vindt op mijn site!

Reacties of suggesties voor onderwerpen zijn welkom op mijn e-mailadres: bertflier72@gmail.com.

Veel plezier,

Bert Flier

dinsdag 29 november 2011

Ethiopische avonturen

Het is dinsdagavond 29 november 2011. Ik zit aan de bar van een resort aan Lake Langano, een van de weinige meren in Ethiopië waar je veilig kunt zwemmen. Zegt men.

Ik ben hier niet voor een trainingsstage, maar om inspiratie op te doen voor programma's die we (samen met Tabitha) in de toekomst in Ethiopië zouden willen organiseren. Toch heb ik het niet kunnen laten om zojuist nog even twee kilometer te zwemmen. Niet in het meer, maar in het zwembad dat pal voor de bar ligt. Eerder vandaag liep ik 15km, dwars door de Ethiopische rimboe. Samen met Tabitha en vergezeld door een groep van 11 Ethiopische kinderen die zich spontaan bij ons aansloten. Op blote voeten, giechelend om die twee blanken die zomaar voor hun tukul voorbij liepen. Ik vond het fantastisch, die kleine, onbevangen kinderen. Heb nog een paar loopschooloefeningen en silly walks met ze gedaan die ze heel gemakkelijk overnamen. En, gewoon omdat het leuk is om ze uit te dagen, een paar versnellingen. Even de aandacht trekken door in m'n handen te klappen en een sprintje inzetten. Dat vinden ze fantastisch en er werd gesprint bij het leven. Van die kleine beentjes die uit volle macht sprinten, en gezichtjes die me met een grote glimlach aankijken. Onvermoeibaar zijn die kinderen hier. Ik denk dat ze een kilometer of drie zijn meegelopen en dat we daarin een stuk of 10 sprintjes hebben gedaan.

Dat spontaan meelopen gebeurd hier met elk loopje. Afgelopen zaterdag liep ik een rondje in Debre Zeit en haalde vier jongens van een jaar of 14, 15 bij. Ze liepen rustig hun ochtendduurloopje. Om half zeven in de ochtend, voor de hitte uit. In één gezamenlijk ritme. Als vanzelf nam ik hun ritme aan. Er werd weinig gezegd. Het gevoel van samen lopen maakte praten onnodig.

Gisteren heb ik de voorbereidingen getroffen voor een loopwedstrijdje. Voor de plaatselijke jeugd in Debre Zeit. Ik heb 100 startnummers bij me en als prijzenkast 23 paar loopschoenen en iets van 25 loopkledingstukken. Met dank aan de clubgenoten van Energie. Het plan is dat wedstrijdje aanstaande zaterdagochtend te laten plaatsvinden. Geen idee wat dat gaat losmaken in deze loopgekke en spontane, maar ook o zo onvoorspelbare cultuur. Zodra de wedstrijd is geweest en ik weer internettoegang heb, laat ik weten wat er allemaal is gebeurd.

Tot dan! Bert