Welkom

Ik hoop dat je inspiratie vindt op mijn site!

Reacties of suggesties voor onderwerpen zijn welkom op mijn e-mailadres: bertflier72@gmail.com.

Veel plezier,

Bert Flier

zaterdag 28 juni 2008

Eerste seizoenswinst in Oud Gastel

In 1998 startte ik voor het eerst in Oud Gastel, en won toen nu een bloedstollend duel met Rob Schilder. De winnende tijd was iets van 1:56, vooral door een knalhard looponderdeel. Ik ben deze wedstrijd trouw gebleven, en dat heeft geloond: vandaag kwam ik, inmiddels voor de vierde keer, als eerste over de streep. In praktisch dezelfde tijd, 1:57. Dat is toch wel een beetje bijzonder, realiseer ik me nu ik dit opschrijf. 't Klinkt misschien raar, maar voor aanvang van elk seizoen ben ik toch weer benieuwd of ik weer op niveau ben - en dan graag een beetje beter, natuurlijk. Gelukkig is er nog steeds geen verval te bespeuren.

Onderweg naar Oud Gastel hangt een dik donker wolkendek boven het Brabantse land, waaruit een fijne regen valt. De temperatuurmeter geeft 16,5 C aan. Geen Hawaii-weer. Ik kan me niet herinneren echt regen gehad te hebben in Oud Gastel, maar stel me maar in op een koude, natte bedoening. Wanneer ik aankom, is het gestopt met regen, en gedurende de wedstrijd valt maar één klein buitje. Prettig, want dan hoef ik m'n fiets niet weer helemaal schoon te maken. Waar een mens zich druk om kan maken...

Tot zover de weerberichten. Aan de start staan onder andere Carlo van den Bergh (ook al twee decennia lang triatleet) en Matthijs van Scheijen. Carlo zwemt en fietst goed, maar is kwetsbaar op het lopen; Matthijs koppelt aan een goede zwem- en fietsbeurt ook nog eens een goede 10km lopen.



Traditiegetrouw spring ik vanaf de kade de drie meter lager gelegen vaart in, waar de zwemstart ligt. Daarmee lig ik alsnog eerder in het water dan de drie vermaledijde concurrenten die via de trap afdalen richting de waterspiegel. ('t Is raar, maar vroeger had ik, in de inmiddels ter ziele gegane halve triatlon van Oldeberkoop, het principe als eerste in het water te liggen na de Le Mans-start van 400 meter lopen (in wetsuit, op blote voeten, over asfalt) richting de 8 meter smalle rivier De Tsjonger. Deze gewoonte is beklijfd voor wat betreft Oud Gastel. Kronkeltje.)

Ik situeer me tussen Carlo en Matthijs, en ben na het startschot goed weg. Met name Matthijs start erg snel en pakt tien meter op mij. Ik haak aan in het achtervolgende groepje en zie Carlo en Johan Neevel in de buurt. Ik heb moeite aan te haken, maar kan mee. Ik heb een hekel aan dat harde starten; ik versnel liever in het tweede gedeelte. Maar ja, de concurrentie denkt daar blijkbaar anders over. Na het keerpunt kom ik wat beter in m'n ritme en schuif wat op. Ik beland in de voeten van Johan, die op 3 centimeter van de kant zwemt. Later vertelt hij dat het daar minder waait. Dat kan best, maar het is, zo dicht langs de kant, vooral ondiep. Meermaals haal ik m'n vingertoppen over de harde en scherpe bodem.


Na 1500 meter zwemmen klim ik als vierde de trap op: Matthijs van Scheijen en Richard de Groot zitten tien seconden voor Johan Neevel, mijzelf, en Carlo. Ik wissel snel en zit als derde op de fiets. De eerste trappen zijn niet echt raak, maar gelukkig komt Carlo langszij. Hij rijdt de vijftig meter op Matthijs dicht, neemt daarna de kop over, en rijdt hard door. Johan, die iets langzamer wisselde, zie ik naderen, maar is daarna opeens uit beeld. Lek gereden, hoor ik later.

Carlo, en later Matthijs, geven het tempo aan in de eerste (van twee) rondes. Ik kom steeds relaxter te zitten, en neem aan het begin van het tweede rondje het commando. Met zijwind-tegen kan ik de teller op de 40 houden, en dat doet wel wat pijn achter me, merk ik bij een bochtje: ik heb een klein gaatje. Ik mis helaas de power om door te drukken, en haal even later de druk er wat vanaf. Als het nu niet kan, dan maar met het lopen.



Het laatste stukje geeft Matthijs het tempo aan, maar net voor de wisselzone besluit ik nog even op de pedalen te gaan staan. Om als eerste te kunnen wisselen. Dat lukt, en ik start hard op het lopen. Carlo laat meteen lopen, maar Matthijs probeert aan te haken. Hij blijft een tijdje op tien meter hangen, en na het eerste keerpunt, na 2,5 km, zie ik dat ik nog geen 100 meter heb. Ik blijf hetzelfde tempo lopen, en weet halfweg dat de winst binnen is. Om m'n loopvorm te testen maak ik het mezelf toch nog moeilijk op de tweede vijf kilometer, en zie op de finish dat ik die zonder verval heb gelopen. Dat is goed voor het zelfvertrouwen.



Speaker Wim van de Broek, die zijn 25-jarig speakerjubileum vierde, vroeg me na de finish of hij me over tien jaar weer aan de streep kan verwachten. Als de gezondheid mij gegeven is, dan graag. Sowieso kijk ik nu al uit naar de wedstrijd van volgend jaar, wanneer deze wedstrijd voor de 25e maal georganiseerd wordt. Eenmalig wordt dan teruggegrepen over de 1/3 afstand van de eerste jaren: 1,3km zwemmen, 60km fietsen, en 14km lopen. Opdat we extra lang van het jubileum kunnen genieten.

Uitslag Oud Gastel, 27 juni 2008 (Nationale wedstrijd)
1. Bert Flier 1:57:23
2. Matthijs van Scheijen 1:58:57
3. Hannes Cool 2:01:00